beckawestern.blogg.se

En blogg om mig och min westernhäst Cbs Quincy McCue

Träning

Publicerad 2015-11-01 19:06:52 i Träning,

Idag hade vi lektion med Helen! Väldigt lärorikt som vanligt. Vi pratade och övade mycket på galoppen. Det var länge sedan vi red inför Helen och hon såg en utveckling i galoppen men hon ser vårat problem med den. Tinga blir aldrig avslappnad. I våras tog det lång tid att få ner hennes tempo efter galoppen, det har utvecklats och hon söker sig efter eftergift bra. 

Men så fort hon vet att vi ska börja fatta galopp taggar hon till och blir stark. Oftast kortar jag tyglarna vid galopp för att ge henne mer stöd men det har hon börjat koppla ihop med galopp för mycket. Det blir högt huvud och stressande så fort jag kortar lite på tyglarna.

Det måste jobbas bort. Vi tränade även på att fatta galopp vi rätt känsla och att jag ska ge mer stöd på ytterhanden, ännu mer än vad jag gjorde idag. 

När Tinga blir stark och bara maler på måste man hitta på något fort, kom vi fram till. Stanna, rygga, lägga en volt, vad som helst för att få henne att jobba. Vi måste vara uppmärksamma och kvicka på att avbryta ett sånt beteende, annars blir galoppen lika stark. 

Sedan ska vi fortsätta med galoppträning från marken, bara vi får ordning på bockande vid tömkörning...! 
Samtidigt är det inte så att Tinga tycker det är obekvämt att galoppera eller att det är något som hon inte vill göra. Tvärtom så taggar hon ju till och kan fatta för minsta lilla inandning eller tanke på galopp... Hmm svårt att veta vad en häst menar alltid. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

Jag som skriver är 14 år och bor i Stockholm. Jag rider min painthäst "Tinga" som är sju år. Här kommer ni kunna läsa om träningar, tävlingar och andra hästiga saker!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela